Ga direct naar de inhoud.

In deze tijd 13

Wat was er veel wind voorspeld voor 10 mei. Recht van achter en zo hard dat menig liefhebber paste, temeer daar nog heel wat regen voorspeld werd ook.

De meeste Belgen losten, de Nederlanders wachtten unaniem. Want zondag zou het wel even hard waaien maar het zou minder nat zijn. Ook Antwerpen wachtte.

Zondag ging dan alles op tijd los.

In Antwerpen (ZAV) klokte Armand van Eester de snelste. De man woont in Broechem en daar wonen ook de mannen die 2 en 3 wonnen. Helemaal in de voorvlucht en dat is voor mij wennen. Want harde wind mee en de voorvlucht die met alle podiumplaatsen aan de haal gaat?

Zo iets is, waar ik woon,  (in de voorvlucht dus) ondenkbaar.

De winnende duif maakte 1.885 mpm. Vergelijken kan en mag je niet, ik weet het, maar onwillekeurig doe je het. En wat constateerde ik?

Hier was 2.100 mpm niet genoeg voor de zege.  

 

NU ANDERS

De week nadien, zaterdag 17 mei, was heel anders. Van de Pyrenee'n tot Scandinavi' amper een wolkje aan de lucht en overal kalme tot matige NO wind.

En overal duiven op tijd los.

Helder en matige tegenwind?

In mijn jeugdjaren stond dat voor 1.000 mpm. Dat was het weer van de waarheid zei men toen. Maar ook duivensport evalueerde. Nu mag je bij 1.000 mpm al denken aan een serieuze ramp.

Herman Bevers won in ZAV (Antwerpen) nog maar eens van Souppe (en nog wat). Afstand 370 km, snelheid 1.253 mpm.

Zuid Holland vloog die dag uit Meaux. En dat is voor Verkerk ongeveer dezelfde afstand als Souppes (en nog wat) voor Herman. Verkerk klokte 3 duiven aan 1.286 mpm. Aan de snelheid van de winnaar van Herman (1.253 mpm) heeft die 26 duiven.

In Mechelen deed de winnaar 1.222 mpm. Aan die snelheid had Verkerk er 52.

Het laatste stuk harder gaan vliegen? Hmm. In Zuid Nederland (Brabant 2000) zaten alle vroege duiven die dag in de voorvlucht, kreeg de overvlucht rammel.

 

NIET EENMALIG

Zoals gezegd, is vergelijken delicaat. Zelfs als duiven in dezelfde wagen zitten. Omdat duivensport zo is ge'valueerd dat de wind zelfs een beetje meer west of oost een hele regio kansloos kan maken.

Kon heel vroeger een superduif een beetje nadelige ligging nog compenseren door zijn extra klasse, nu lukt dat niet meer vanwege te veel duiven te zeer aan elkaar gewaagd. Terug naar Nederland en Belgie. Vooral grensbewoners weten dat het in Nederland bijna altijd sneller gaat en de concoursen bijna altijd korter duren. Zeker op HaFo en de kleine fond. Quievrain is een andere verhaal.

 

KWALITEIT

Was het omgekeerd, zouden de Belgen het beter doen, dan zou je denken dat het een kwestie zou zijn van kwaliteit.

Maar ik meen dat betere duiven in Nederland niet de reden is dat de meeste vluchten

daar steeds vlotter verlopen.

Wat dan wel?

Beter vervoer hoorde ik ooit zeggen. Ook dat geloof ik amper.

 

Ik denk dat het alles te maken heeft met veel meer duiven. Het is immers bewezen dat duiven in grote groepen sneller vliegen dan duiven in kleinere groepjes en zeker duiven alleen.

 

Zo werden op fondvluchten naast de reguliere wedstrijd vlak voor of na de lossing ooit duiven gelost in groepjes van vier. Die leverden steeds aanzienlijk in snelheid in.

Dat gold ook voor duiven die vlak voor of na een lossing een voor een werden vrij gelaten.

 

ANEKDOTE

Zo herinner ik me van lang geleden een wedstrijd uit, ik meen, Orleans.

De duiven van het Antwerpse en Zuid Holland waren tegelijk gelost, het weer was zwaar. Destijds kwam ik veel bij Houben en enkele dagen nadien zaten er ook enkele Zuid Hollanders. Die hadden het grootste plezier want Orleans daar was sneller verlopen. Vanwege misschien wel betere duiven zeiden de Nederlanders.

Jef zei niets maar zat in zijn stoel te glimlachen en ik wist waarom. De duiven die in Zuid Holland 1 en 2 wonnen, met dus een hogere snelheid dan de Antwerpse duiven, waren van Jan Straver. Gehaald bij' Jef Houben.

OPPASSEN

Met vergelijken moet je dus oppassen met wijzen op verschil in kwaliteit al even zeer.

Neem nu Duitse duiven.

Zijn die minderwaardig zoals velen denken? Heb daar mijn twijfels over. Duitse duiven zijn op eenhokwedstrijden over heel de wereld te dominant.

"Komt omdat wij onze beste duiven niet insturen" zei ooit een bekende Vlaming. De man had zelf 6 duiven ingezet aan 1.000 dollar per stuk. Dat geld zou hij dus ingezet hebben op tweede keus? Zo lust ik er nog wel een paar.

Vanwaar die opmars van onze Oosterburen kan men zich afvragen?

Dat zou twee redenen kunnen hebben:

- Ze zijn minder flauw met lossen dan vooral Nederlanders. Voor veel Nederlanders  moet het weer zo goed zijn dat je je soms afvraagt of men niet beter indoor wedstrijden kan houden. Daardoor krijgen Duitsers na verloop van tijd sterkere duiven 

- Verder ontmoeten de Duitse duiven op weg naar huis veel meer obstakels dan de onze. Denk aan bergen en dalen. Aan bossen ook. En ook dat werkt op lange termijn een beter soort duiven in de hand.

Ook slagen me te veel Belgen met Duitse duiven. Kortom, ik heb mijn twijfels of "onze" duiven nog beter zijn.

SCHEFFEL

Op die prachtige 17e mei won Scheffel Nederland (winnaar Gouden Duif 2013!) 1, 2, 3, 4 en 5 tegen 7.477 duiven.

"Zo iets zou hier niet kunnen" zeiden enkele Belgen. Dat hoor je vaker als ze zo"n abnormaal goede uitslag zien. Ik zou het daar roerend mee eens zijn als Scheffel niet klokte zoals die klokte: Die 5 eerste prijswinnaars in amper 6 seconden!

 

BETER NIET

Duiven opwachten bij het weer zoals we 17 mei kenden is fantastisch.

Buitenstaanders kennen dat gevoel niet.

Zou het alle vliegdagen zulk weer moeten zijn?

Voor duivensport is het te hopen van niet. Te veel liefhebbers waren te dominant die dag. Bij te velen stonden zowat al hun ingezette duiven op de uitslag.

Wat wil zeggen dat het tegenovergestelde ook waar is: TE VEEL liefhebbers die geen prijs wonnen. Volgens een rekenaar in zijn regio zelfs eenderde. Op 10 mei, de dag met die hevige wind mee was van dominantie nergens sprake. Toen stond zowat iedereen op de uitslag.

Elke vlucht prachtig weer en weinig mensen die alles winnen zou dodelijk zijn voor duivensport, die zou nog sneller ten gronde gaan.

Om te overleven is onze sport gebaat bij zo veel mogelijk namen op de uitslag. DAT houdt mensen er bij. Daarom is het niet erg als je af en toe vluchten hebt waarop alle duiven prijs kunnen vliegen.

De naam enkel vinden op de omslag als geadresseerde houdt mensen er niet bij!